sábado, 21 de abril de 2012

SETENA SETMANA DE PRÀCTIQUES

Aquesta setmana vaig contar un conte als infants de la meva aula i al dia següent el vaig contar a un altre grup. Vaig poder comprovar que el comportament dels altres era molt diferent als "meus". Els altres varen estar ben asseguts, escoltant tot el moment sense moure gaire bé ni les perpelles. Els meus es van estar quiets, i escoltant, però no com estàtues com van estar els altres. Aquesta gran diferència me va sobtar perquè realment els tres grups d'un any són totalment homogenis i quan es distribueixen els infants ho fan de manera que tots s'asemblin el més possible pel que fa als mesos de naixement, nombre de fillets i filletes, etc. Li vaig comentar aquesta observació feta a na Joana i ella me va confessar que sempre te grups moguts i que ella de vegades pensa que és ella la que ho provoca. En un principi no li vaig donar impòrtància a aquesta idea però després me va començar a rodar dins el cap. I si no fos tant extrany? Perquè en el grup de na Kay els infants li fan cas i a na Joana no? No pot ser que el paper de la mestra tengui més influència del que  pensem? Els infants son de les mateixes edats i els grups són bastant homogenis; per tant perquè a na Kay l’escolten i a na Joana no? Què ho fa diferent? Crec que poden ser molts els motius que ho expliquin, imagino que el fet de tenir unes normes ben clarament establertes pot influenciar; també l'acompliment de les mateixes i el ser rigurosos i constants a l'hora de fer-les complir també pot ser important; També crec que la repetició constant de les normes pot ajudar als infants a interioritzar-les millor; ser constant amb les rutines; ser perseverant amb el fet de participar, tots, en les rutines. Crec que tot açò són aspectes que s'han de tenir en compte per aconseguir que els infants facin cas a la mestra. Ho hauré d’observar.
Un fet que aquesta setmana ens ha sorprés gratament ha estat el canvi d’actitud que hem observat en un infant que es passava tota l'estona del pati plorant. Des que ha tornat de les vacances, ha estat com si ens haguessin portat un infant diferent. Com a mare havia estat testimoni d'aquests canvis maduratius en els meus propis fills. Però no havia tingut l'oportunitat de viure-ho des de l'escola. La veritat és que l'explicació és que l'infant ha madurat i en aquest procés ja no veu el pati com un lloc negtiu, sinó com un espai de joc  per explaiar-se. Pràcticament es passa tot el pati jugant i sense plorar; per tant, de moment l’adaptació al pati  que se li havia de començar a fer, ha quedat suspesa per moments. De moment juga sol, i això és millorable, però ens conformem amb el fet que no plori i que gaudeixi del pati igual que la resta d’infants, poc a poc, tot arribarà.


lunes, 16 de abril de 2012

CONTRACTE DE PRÀCTIQUES

Jo Natàlia Vinent Mascaró en el dia d’avui, després de realitzar les activitats d’anàlisis de les competencies personals i de l’escola on inicio les practiques detecto que:
Necessito millorar en alguns aspectes relacionats amb les competencies seguents:
- Ser més autònoma quant a l'aprenentatge
- Argumentar millor el que he fet i perquè
- Detectar i sobretot analitzar els errors
analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d'educació infantil
- analitzar i reflexionar sobre alguns  processos d'ensenyament aprenentatge
- reflexionar sobre el projecte de millora
Em proposo els objectius:
- intentar millorar en tots aquests punts i mantenir la resta de competències en estat òptim.
Per aconsegui-ho m'esforçaré i faré feina per anar aconseguint, poc a poc, assolir  els objectius que me proposi.
Per això demanaré ajuda si cal i miraré de cercar  informació i recursos que m'ajudin a dur a terme la meva feina.
Amb constància i esforç, tot s'aconsegueix.

Les meves competències

Abans de començar amb la meva llista de punts forts i fluixos voldria fer una reflexió sobre el tema. Per jo no ha resultat gens fàcil fer aquesta activitat perquè hi ha alguns aspectes dels que no sé exactament què posar; i no ho sé senzillament perquè hi ha competències que no sé si tenc; altres que aniré descobrint amb els anys de pràctica; i d'altres que potser penso que tenc però que amb els anys o bé desapareixeran o bé descobriré que realment no les tenia. Imagino que tot això de les competències suposa que un s'ha de conèixer molt bé per saber contestar amb precissió; el que passa és que no sé si me coneixo tant, o millor dit, no crec que m'hagi assegut mai per aturar-me a pensar amb serietat quines coses faig bé, quines puc millorar, quines hauria de fer desaparèixer, o quines hauria d'intentar incorporar. Sigui com sigui aqui va la meva llisteta de "PROS I CONTRES" 1. Organitzar situacions d’aprenentatge POSITIU: Som decidida i creativa per la qual cosa crec que podria organitzar situacions d'aprenentatge; el que passa és que no ho he pogut comprovar a la pràctica. NEGATIU: De vegades me costa organitzar-me i me quedo bloquetjada, però quan se me passa el bloqueig i ho veig clar, funciono perfectament. 2. Gestionar la progressió dels aprenentatges POSITIU: Som observadora, la qual cosa pot ser molt útil per esbrinar com van aprenent els infants. NEGATIU: No sé si sabré identificar correctament els obstacles que presentin els infants no crec que tengui prou recursos; ara segur, i amb els anys dependrà de moltes coses. 3. Elaborar dispositius de diferenciació POSITIU: No sé molt bé a què se refereix, però estic oberta a experimentar coses noves i diferents tot i que en un principi me pugui mostrar insegura davant la novetat i la desconeixença. NEGATIU: De vegades davant grans reptes, me torno covarda i opto per allò de "mas vale malo conocido que bueno por conocer". 4. Implicar als alumnes en els seus aprenentatges POSITIU: La meva manera d´aprendre ha de ser donant-li un sentit a allò que he d´averiguar, per tant, intent que la meva manera d´ensenyar sigui també dins un context que sigui significatiu. NEGATIU: No crec que tengui massa capacitat de lideratge, som un bon mariner però un mal capità i a l'hora de ficar-me als alumnes a la butxaca i contagiar-los amb la meva il.lusió, no sé prou com m'anirà....però per jo no se perdrà! 5. Treballar en equip: POSITIUS: Crec que se me dóna bastant bé el treballar en equip. Procuro que sempre hi hagi bon rotllo entre els membres del grup, i intento contagiar la meva il.lusió pel treball. Algú troba que tenc molta mà esquerra per mediar dins el grup, i això és positiu. NEGATIUS: Som impacient i quan començo una cosa la vull veure ja acabada i de vegades he de fer grans esforços per adaptar-me al perfeccionament dels meus companys. Evito conflictes. És a dir prefereixo cedir davant una postura diferent a la meva que no pas intentar convèncer a l´altre. Si la decisió que hem pres no és la correcta, el temps me dóna la raó i no hi ha hagut cas de discutir amb ningú. Me contagi-ho fàcilment quan hi ha mal rotllo i m'arriba a afectar emocionalment. 6. Participar en la gestió de l’escola POSITIU: M´agrada implicar-me en la vida escolar i si me comprometo ho faig de forma seriosa i actuant en conseqüència. A més som activa i m´agrada fer i proposar coses que intento que siguin diferents. NEGATIU: Manca de temps, com sempre i el meu caràcter impacient per assistir a reunions "interminables" 7. Informar i implicar als pares POSITIU: Crec que som “bona venedora” . Aquí li deim “tenir empenta” i jo crec que en tenc i suposo que amb els anys he anat adquirint certa capacitat de convicció que abans no tenia. NEGATIU: Por a ser jutjada i aquesta por de vegades me paralitza.Som conscient que dono la imatge de ser persona despreocupada i feliç de la vida, i de vegades aquesta imatge no inspira prou confiança. 8. Emprar les tecnologies de la informació POSITIU: Força constància i perseverància ho intento i de vegades ho aconsegueixo. NEGATIU: En un principi els reptes nous m´acovarden i torno petita. La por de equivocar-me ja he comentat que me paralitza més vegades de les que jo voldria. 9. Afrontar els dilemes i els problemes ètics de la professió POSITIU: Tolero molt bé les crítiques sempre i quant es facin amb respecte. Tenc mà esquerra per afrontar les coses. NEGATIU: Tinc una bona capacitat per desconnectar de tot allò que és personal i el que és professional. Però mai he treballat amb persones, i me suposa por de no saber separar la vida laboral de la personal i emportar-me els problemes a casa 10. Organitzar la pròpia formació continua POSITIU: Som feinanta i constant, tot i que no estic sola i som conscient que hauré de fer un gran sacrifici per no perjudicar la meva família. NEGATIU: De vegades me costa organitzar-me bé per allò dels bloquejos que ja he comentat. Implica perdre temps de dedicar a la meva família i aixó me condicionarà bastant a l'hora d'escollir.