miércoles, 30 de mayo de 2012

Dossier per dia 31 de Maig

Fes una anàlisi acurada dels plans de millora presentats:

 De la descripció del projecte, quins aspectes us han cridat  més l’atenció?

PROJECTE FAMÍLIA I ESCOLA
M’ha cridat molt l’atenció que des de l’escola s’hagi deixat que les famílies arribessin a quedar tant al marge que hagi estat necessari aplicar una millora en aquest sentit, ja que les famílies són una part essencial de l’escola i com ens va dir el curs passat Carles Perellada a la conferència que va donar a la UIB: “somniar per innovar”, els hem d’agrair que ens portin els seus fills a l’escola i els devem una gran consideració i estima.

PROJECTE PATI
M’ha agradat molt la idea perquè veig que a les poques escoles que he pogut visitar, els seus patis disten molt de ser els patis d’escola que jo guardo en la meva memòria de quan jo anava a l’escola on hi havia un pati ple d’arbres i arena, i espai per córrer i jugar. Per tant, m’agrada la idea que hi hagi una proposta de reestructuració d’aquests espais.

PROJECTE SENYORA POESIA
M’ha cridat l’atenció que siguin tant valentes de voler treballar la poesia amb edats tant curtes. Crec que és una molt bona idea que pot ser molt enriquidora quant a l’aprenentatge de les estudiants, a l’hora de trobar prou recursos que siguin adients per les edats a les que va dirigida i que assegurin la motivació dels infants.

PROJECTES LABORATORI DE CONSTRUCCIONS
Tots els projectes treballen diferents formes de fer servir els materials de desfeta a l’escola. Alguns els transformen en joguines, altres en materials per a l’experimentació,etc. M’ha agradat molt la caseta del pati i l’ús que se li donarà.

PROJECTE BLOG DE L’ESCOLA
M’ha cridat l’atenció que les companyes d’Eivissa s’hagin trobat amb la necessitat de dur a terme amb les mestres la formació en el tema de blogs. Me crida l’atenció que en plena era del coneixement i les noves tecnologies, encara trobem centre sense internet, i sense saber fer servir els recursos dels què disposen.

PROJECTE PSICOMOTRICITAT
M’ha cridat molt l’atenció el fet que havent fet una assignatura el curs passat dedicada a la Psicomotricitat, i estant com està, tant en boca de tothom, que encara hi hagi centres que ja no és que no disposin d’una psicomotricista, que te un pase, però que no hi hagi hagut cap mestra que s’hagi volgut interessar un poc per com s’estructura una sessió de psicomotricitat, me dóna peu a pensar que hi ha escoles que no estan gens interessades en el que passa arreu del món. I aquesta desconnexió total de l’entorn pot ser molt bona per segons què, però també pot ser molt perillosa, sobretot en relació a tot allò que redunda en benefici dels infants, com és la psicomotricitat ben aplicada.

PRESTATGERIA MULTISENSORIAL
Que es facin servir i s’aprofitin elements que ja formen part de l’escola. En els temps que corren l’optimització de recursos és un aspecte importantíssim a tenir en compte a l’hora d’iniciar un projecte.

CREACIÓ DE JOGUINES A PARTIR DE MATERIAL RECICLAT
m’ha agradat la idea de les joguines amb material reciclat tot i que com elles mateixes han reconegut, es tracta de materials que un cop elaborats, no potencien la creativitat i la imaginació dels infants.

ESTRUCTURACIÓ GENERAL DE L’ESPAI DEL CENTRE
Me sembla un projecte molt ambiciós, però que pot resultar molt enriquidor tant per les mestres com per les alumnes en pràctiques. M’agrada molt la idea que els infants puguin circular lliurement per tots els espais del centre, tot i que hauran de dur a terme una bona recerca sobre prevenció de riscos i seguretat dels infants, ja que si hi ha escales sempre hi ha unes normes de seguretat establertes que s’han de respectar.

PROJECTE CATÀLEG D’ESPAIS DE JOC
El que més m’ha cridat l’atenció és que sigui un catàleg. Entenc que és un pla de millora dirigit cap a les mestres directament. El qual redundarà de forma indirecta en els infants perquè quan les mestres portin a terme els jocs i els espais com els recomanen al catàleg, doncs això beneficiarà llavors si, de forma directa als infants.
MILLORA DEL MOMENT DE DINAR I DE DORMIR
Al blog de les meves companyes no he pogut extreure massa més informació sobre el projecte, per tant imagino que estan portant a terme unes observacions per tal d’analitzar-lo i posteriorment segons el resultat de l’anàlisi, llavors proposaran la seva millora. M’agrada que en un principi l’escola els proposés dos moments per millorar i que elles hagin decidit centrar-se només en un ja que com elles mateixes diuen, més val fer-ne un i bé que dos de regulars.
CONTES
La creació d’una bona biblioteca en una escoleta sempre és una bona idea perquè els infants tenen molt de contacte amb els contes i m’agrada que es facin millores d’aquest tipus ja que sempre són en benefici dels infants i personalment els considero com una inversió ja que que surtin infants lectors o no depèn en molta part de les biblioteques que hagin vist al seu entorn més immediat.
Quins objectius té?

PROJECTE FAMÍLIA I ESCOLA
-          poder fer front als dubtes que tenen les famílies en quant a les cançons que els infants canten.
-          Conèixer les inquietuds de les famílies.
-          Fer una guia de recursos que intenta recollir pautes i actuacions de cara
a les famílies.
-          Posar en coneixement de les famílies les activitats que es porten a terme a l’escola a través de la documentació.

PROJECTE PATI
-          Ajustar les propostes del pati als objectius del currículum.
-          Crear un espai que potenciï diferents formes de joc.
-          Oferir més material als infants, i que sigui més variat.
-          Disminuir els conflictes entre els infants.
-          Enriquir el moment de joc lliure.

PROJECTE SENYORA POESIA
-          Introduir la poesia a l'Educació Infantil com un element enriquidor i útil en les seves respectives vides.
-          Que els infants es familiaritzin amb la poesia de manera lúdica.

PROJECTES LABORATORI DE CONSTRUCCIONS
-          Conscienciar sobre l’ús de materials de desfeta i en el respecte del medi ambient.
-          Oferir i elaborar materials de joc diferents que permetin el desenvolupament de la creativitat.
-          Afavorir l’exploració i l’experimentació amb els materials.
-          Oferir un espai de joc que afavoreixi l’experimentació sensorial.
-          Que els infants realitzin diferents construccions amb els materials i els combinin.

PROJECTE BLOG DE L’ESCOLA
-          Apropar-se a les famílies.
-          Afavorir l’observació per part de les mestres.
-          Motivar les mestres a que publiquin al blog
-          Obrir l’escola a les famílies.

PROJECTE PSICOMOTRICITAT
-          Estructurar bé la sessió de psicomotricitat per millorar la qualitat de la mateixa.
-          Materials nous i nets.
-          Fomentar la independència dels infants.
-          Creació d’un espai que ofereixi intimitat.

PROJECTE PRESTATGERIA MULTISENSORIAL
-          l´objectiu de potenciar la presència de materials naturals i no estructurats al centre.

CREACIÓ DE JOGUINES A PARTIR DE MATERIAL RECICLAT
-           Proposar alternatives a l’hora decrear joguines, complementant les joguines de plàstic com a recurs educatiu.
-          Evitar el consumisme
-          Proporcionar les joguinesnecessàries. Evitar l’excés.
-          Crear joguines per la diversitat,evitant la discriminació per sexes, per recursos econòmic i altrescaracterístiques.
-          Introduir el material noestructurat com a joguina a l’aula.
-          Donar valor als materialsquotidians, de l’entorn i de la vida diària.
-          Potenciar la creativitat delsinfants a l’hora de jugar amb els materials oferts.
-          Conscienciar a la comunitateducativa (infants, famílies i mestres) de la importància del reciclatge, delsbeneficis que aporta.

ESTRUCTURACIÓ GENERAL DE L’ESPAI DEL CENTRE
-          Unificar el pis amb un espai heterogeni quant a edats.
-          Donar autonomia de moviment als infants.
-          Donar més espai als racons de joc
-          Amb aquest canvi se vol que elsinfants puguin jugar tranquil·lament i sense molestar als companys que volendormir o estar tranquils; sabem que els nadons en moltes ocasions necessitenmoments relaxats, i no sempre els tenen al mateix temps.
-          A part de la reestructuració de les aules se vol fer més útil l’espai del hall.

PROJECTE CATÀLEG D’ESPAIS DE JOC
-          Agilitzar la programació setmanal.
-          Compartir experiències pel que fa als espais i els materials.
-          Fomentar el treball en equip.
-          Canviar els materials excessivament estructurats i substituir-los per materials reciclats.
-          Estimular els infants.

MILLORA DEL MOMENT DE DINAR I DE DORMIR
-          Es tracta d'una millora del moment del dinar i del dormir.

CONTES
-          Que la biblioteca tengui un funcionament pràctic i senzill.
-          Que el puguin fer servir infants i famílies.

Quin tipus d’aprenentatge promou?

PROJECTE FAMÍLIA I ESCOLA
Amb aquest projecte s’aprèn a documentar, a seleccionar la informació que hem de presentar a les famílies, a escoltar les famílies i les seves inquietuds, crec que és un projecte interessant per rescatar el proper curs quan facem l’assignatura de Família i Escola.
PROJECTE PATI
Crec que aquest projecte promou un tipus de concepció de l’espai com un espai constructivista , que permeti als infants experimentar i aprendre a través del joc.

PROJECTE SENYORA POESIA
Crec que l’aprenentatge que promou farà més referència a estratègies i recursos visuals per fer servir perquè els infants es vegin motivats a fer poesia a l’escola.

PROJECTES MATERIALS RECICLABLES I DE DESFETA
Bàsicament experimentació i descoberta de materials i sensacions.

PROJECTE BLOG DE L’ESCOLA
Bàsicament l’aprenentatge el porten a terme les mestres quant a l’ús i aplicació de les noves tecnologies a l’educació.

PROJECTE PSICOMOTRICITAT
A les mestres el ofereix la possibilitat d’aprendre a dur a terme una sessió de psicomotricitat de forma correcta; i als infants els ofereix la possibilitat de gaudir i experimentar amb el seu propi cos en relació a l’espai, el joc, el moviment, la relaxació, la representació, la construcció, la destrucció, segons Aucoutourier a través del joc i el moviment l’infant expressa i allibera el seu bagatge emocional, fet que contribueix poderosament al desenvolupament global de l’infant.
PRESTATGERIA MULTISENSORIAL
Aquesta proposta té una finalitat més manipulativa i de descoberta dels materials.

CREACIÓ DE JOGUINES A PARTIR DE MATERIAL RECICLAT
les accions que fomenten les joguines són dirigides, no afavoreixen la creativitat ja que es limiten a l’assaig- error, l’error adopta un paper negatiu ja que no s’afavoreix l’èxit dels infants ni el desenvolupament segons les seves capacitatS, el conflicte entre iguals no és una font d’aprenentatge, etc. Per tant intenta afavorir l’aprenentatge arràn del joc no dirigit, l’aprenentatge arràn de l’assaig-error, afavorir l’èxit dels infants i el desenvolupament de les seves capacitats.
ESTRUCTURACIÓ GENERAL DE L’ESPAI DEL CENTRE
Crec que molts, perquè a les alumnes els suposarà com ja he comentat abans, informar-se de com està la normativa vigent quant a prevenció de riscos i accidents.  Pel que fa a les mestres, com les pròpies companyes han esmentat, quan la reestructuració estigui feta hauran d’aprendre a treballar en equip perquè passaran a formar “parella educativa”, amb tots els aprenentatges que això implica.
Finalment als infants el fet de disposar de més espai per jugar i per mourer-se lliurement, els suposarà un pas important cap a la seva autonomía.

PROJECTE CATÀLEG D’ESPAIS DE JOC
És un aprenentatge que faran les mestres, per tant el catàleg ha de ser  funcional, manejable, amb el que amb un cop d'ull et puguis endur una idea per dur-la a terme a l'aula. També és un catàleg que s'ha de poder ampliar amb noves idees, nous materials i espais. A més és un catàleg que s'estructura per aules (cursos) i que a més compta amb un marc teòric sobre els escenaris de joc i de la importància de cuidar els materials.

MILLORA DEL MOMENT DE DINAR I DE DORMIR
Tant el dinar com el dormir, és a dir les rutines diàries d'alimentació i de son, són dos moments de la vida quotidiana de tot infant, que marquen, sobretot de 0 a 3 anys, tota la resta activitats del dia.
En aquesta escola ho saben i ho tenen molt en compte, per això volen millorar aquests dos moments tant vitals.

CONTES
Els contes són una eina de les que disposem per ajudar als infants a créixer, a comprendre el món, a conèixer la vida. La narració d’un conte ajuda a enfortir els vincles familiars, a conèixer-se millor, a estimar i ser estimat. Per tant, aquest projecte promourà aprenentatges de caire emocional segons el contingut dels llibres.

Quina és la seva avaluació?

PROJECTE FAMÍLIA I ESCOLA
Al haver estat absent a classe disposo de molt poca informació per avaluar, però el que si puc és opinar sobre les activitats que s’han pensat fer per apropar les famílies a l’escola. No sé si un cançoner és prou encertat perquè si bé és un detall que les famílies puguin compartir les cançons que els infants canten a l’escola, no hi veig prou la finalitat que pugui aportar aquest cançoner en relació amb el projecte. Però ja dic que parlo des de la més absoluta ignorància perquè no vaig assistir a classe.

PROJECTE PATI
Amb aquest projecte me passa el mateix que a l’anterior, que no vaig assistir a classe i disposo de molt poca informació; però pel que he pogut llegir, crec que és un tipus de projecte que els permetrà avaluar diferents aspecte com l’elaboració i disposició dels materials, la participació dels infants, el grau de perillositat que comporta el maneig dels materials,...

PROJECTE SENYORA POESIA
De moment, les alumnes  estan molt satisfetes de les activitats realitzades ja que hi ha hagut un gran interés per part dels  infants cap a la  "SENYORA POESIA";   per la gran participació dels pares en algunes activitats i també per la bona acollida que ha tingut el projecte per part del centre. 

PROJECTES LABORATORI DE CONSTRUCCIONS
Primer han elabortat i presentat to el material i l’avaluació s’anirà fent arràn de l’observació de l’ús que els infants fan de l’espai. Pel que fa a l’avaluació de l’acceptació del projecte per part de les mestres, un cop presentat el material hi ha hagut una primera avaluació i a mide que els infants van jugant elles també els serveix per avaluar i pensar en els possibles canvis.

PROJECTE BLOG DE L’ESCOLA
Avaluen el funcionament del blog mitjançant feines setmanals que les mestres han d’anar publicant, i segons el grau de participació i interès, van construint les avaluacions i canviant aspectes.

PROJECTE PSICOMOTRICITAT
Hi va haver una acceptació per part de les mestres i posteriorment s’han elaborat unes graelles per tal d’anar avaluant setmanalment l’ús i el gaudi dels infants, així com també l’avaluació d’alguns aspectes concrets que podrien anar proposant les mestres per tal d’analitzar i reflexionar sobre la sessió de psicomotricitat, i la introducció de possibles canvis.

PRESTATGERIA MULTISENSORIAL
Es farà a través d’observacions dels infants. Són dues intervencions que estan emmarcades dintre del projecte de l´escoleta que té l´objectiu de potenciar la presència de materials naturals i no estructurats al centre. Els materials que proposam, tant a un com a altre espai, són innovadors en tant que són diferents dels que han treballat els infants fins aleshores.

CREACIÓ DE JOGUINES A PARTIR DE MATERIAL RECICLAT
Arràn de l’observació  i avaluació de la posada en pràctica de les joguines han arribat a la conclusió que  no extreven tots els beneficis que en un principi  aporta el material reciclat. Per sort, aquest projecte també ha servit com a mitjà de conscienciació de les mestres i com a recurs a partir del qual es fonamentarà el proper projecte demillora. D'aquesta manera, podríen dir, que el  projecte ha portat a terme una avaluació que ens ha servit per veure que el projecte de millora, tot i ser correcte, no és del tot factible i per lo tant, la seva continuació i futura avaluació desencadenarà en un nou projecte de millora.
ESTRUCTURACIÓ GENERAL DE L’ESPAI DEL CENTRE
Quan tot estigui muntat podran anar avaluant si els espais estàn bé així com els han deixat i si realment tot els ha sortit com esperaven. Això ho podran avaluar quan tot estigui funcionant, i ho hauran de fer les mestres.
PROJECTE CATÀLEG D’ESPAIS DE JOC
Al blog no s’explicita prou bé com ho avaluaran.

MILLORA DEL MOMENT DE DINAR I DE DORMIR
Al blog no s’explicita com avaluaran el funcionament del projecte de millora.




CONTES
Durant aquest darrer mes de pràctiques l’alumne anirà observant com va el funcionament d’aquest racó que ha muntat i després podrà fer una reflexió i unes propostes de millora si és el cas.

 Comparant amb les meves pràctiques:

Quins aspectes m’ han resultat nous, interessants, atractius?
De tots els projectes que ens han presentat les companyes el que més m’ha agradat és el de l’estructuració general del centre, encara  que tots m’han semblat interessants. Aquest en concret m’ha sobtat per la grandària del projecte. Imagino que reestructurar una aula ja implica una bona planificació d’espais i materials que es tradueix amb hores de feina i recerca, i quan ho plantejo en la idea de fer-ho de tot un centre me sona més a projecte de final de carrera i no tant sols a un pla de millora.  M’agrada la idea perquè imagino que esteim parlant d’una escoleta que és antiga ja que les de nova construcció tenen com a molt un primer pis, i la idea de fer un estudi de l’espai, analitzar-lo i observar l’ús que en fan els infants, per després reconvertir-lo en un espai que els pugui servir a ells per el seu ús lliure, me resutla fascinant. Som una gran aficionada a la decoració, i decorar no tant sols significa posar un jerro polid a un armari, sinó que decorar significa que l’espai a canviar ha de resultar còmode, de fàcil accès, ha de ser pràctic, i a més ha de convidar a quedar-s’hi; amb la qual cosa me procvoca un poc d’enveja pensar que unes companyes tindran la sort de treballar en algu tant ambiciós.
De la resta de projectes, me criden molt l’atenció  els que estan relacionats amb el pati de l’escola. Crec sincerament que tenim unes escoles, per norma general, amb uns patis bastant tristos i poc educatius. Seguint les idees de Loris Malaguzzy que parlava que tot en una escola ha de ser educatiu i que per tant, tots els  espais d’una escola ho han de ser,  resulta bastant penós que als nostres fillets i filletes els oferim patis coberts de cautxo, amb quatre elements de plàstic que es diuen “psicomotrius”, i ni un tros de terra per jugar a fer fang i “cuinetes”.
Crec molt necessari fer un replantejament dels espais que els oferim als nostres infants i considero que val la pena analitzar seriosament si aquests espais  són realment el que més els convé independentment de lo molt o poc que s’embrutin la roba i de lo molt o poc que pugui costar. Que curiosament resulta que el que més els agrada als infants i el que més reptes cognitius els provoca i el que més contribuirà al seu desenvolupament global, no és ni tant difícil de fer ni tant car, però si, embruta.

Com aquest pla es podria adaptar al meu context?
La reestructuració de tot el centre no es podria adaptar al meu perquè l’escola on estic fent pràctiques és de nova construcció i està bastant acceptable; però el que si se podria adaptar perfectament és el pla del pati. Podrien començar per habilitar una zona tancada que està plena d’herbes i convertir-ne un tros en un sorral i la resta deixar-lo perquè siguin els propis infants que sembrin les plantes i creïn el seu jardí. Les parets es podrien cobrir amb dibuixos que podrien venir a fer els pares i mares i amb trossos pintats pels propis infants. Podrien substituir tots els jocs de plàstic per elements de fusta i materials naturals però reutilitzats d’altres llocs on ja no es fan servir, i el podria crear una zona de gronxadors, un llit elàstic, un sac de boxa perquè els infants que ho necessitin es puguin dirigir a aquest lloc a canalitzar la seva agressivitat. El pati s’hauria de concebre com un espai on l’infant hi va a fer tot el que no pot fer dins l’aula, d’aquesta forma els infants que tant malament es porten dins les aules perquè estan nerviosos i no es saben controlar, tindrien un espai a l’escola on canalitzar aquesta barreja d’emocions tant inexplicable.

Què podria incorporar al meu repertori professional? De quina manera?
Quines dificultats i obstacles hi veig?
Moltes coses. Des de les joguines elaborades amb material reciclat, a tenir més en compte fer més activitats per implicar les famílies, que per exemple, amb l’elaboració de joguines amb materials reciclables, ja podriem muntar un taller de confecció de joguines.
Les dificultats son sempre les mateixes que es resumeixen en dues: manca de motivació i de ganes de fer coses.

Què hem après en relació als plans de millora, canvi, bones pràctiques, innovacions i avaluació?
El que més clar m’ha quedat és que abans d’elaborar un pla de millora hi ha d’haver una prèvia observació i coneixement de l’espai  o del lloc on es vol aplicar. Dic això perquè per exemple nosaltres, varem fer la proposta al centre perquè ells no havien pensat res, i ara, tres mesos i mitg després, veig que hi ha bastantes cosetes que es podrien millorar i que no s’haurà fet per manca de coneixement. Tot i açò, crec  que he après moltes coses; una altra tema serà que ho sepi plasmar tot en un mapa conceptual. Ho intentaré.
Elaboreu un mapa conceptual amb tots els coneixements assolits.






No hay comentarios:

Publicar un comentario